BİYOLOJİ OKULU
  • PROJE

    Biyoloji Dersi Proje Ödev Konuları

    05 April, 2022

    12.Sınıf Biyoloji Proje Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    11.Sınıf Biyoloji Proje Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    10.Sınıf Biyoloji Proje Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    9.Sınıf Biyoloji Proje Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

    26 December, 2021
  • Son

    Kültür mantarı yetiştiriciliği- 9.Sınıf Proje Ödevi

    18 August, 2022

    Canlılar Dünyası -9.Sınıf 3. Ünite-

    04 May, 2022

    Atıkların geri dönüşümü ve geri dönüşümün biyolojik-ekonomik boyutu- 9.Sınıf Proje Ödevi

    22 April, 2022

    Farmakolojik değeri olan bitkileri ve özelliklerinin araştırılıp sunulması- 9.Sınıf Proje Ödevi

    17 April, 2022

    Enzimlerin günlük hayatımızdaki kullanım alanları- 9.Sınıf Proje Ödevi

    14 April, 2022
  • PERFORMANS

    Biyoloji Dersi Performans Ödev Konuları

    26 December, 2021

    Biyoloji Performans Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    12. Sınıf Biyoloji Performans Ödevlerini İndirmek İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    11. Sınıf Biyoloji Performans Ödevlerini İndirmek İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    10. Sınıf Biyoloji Performans Ödevlerini İndirmek İçin Tıklayınız

    26 December, 2021
  • DERS NOTLARI

    Biyoloji Konu Anlatımlarının Tamamı (9. 10. 11. 12. Sınıflar)

    26 December, 2021

    Biyolojinin Tanımı, Alt Bilim Dalları ve Konusu

    06 May, 2013

    Bilimsel Yöntem ve Aşamaları

    04 May, 2013

    Beyin ve Yapısı

    04 May, 2013

    Canlılarda Beslenme Şekilleri

    04 May, 2013
  • KONU ANLATIM

    Biyoloji Konu Anlatımlarının Tamamı (9. 10. 11. 12. Sınıflar)

    26 December, 2021

    Biyolojinin Tanımı, Alt Bilim Dalları ve Konusu

    06 May, 2013

    Bilimsel Yöntem ve Aşamaları

    04 May, 2013

    Beyin ve Yapısı

    04 May, 2013

    Canlılarda Beslenme Şekilleri

    04 May, 2013
Ana Sayfa11.SINIF PROJE

Mendel İlkeleri ve Örneklerle Açıklaması- 11.Sınıf Proje Ödevi

byodevbiyoloji •Ocak 27, 2014 • 9 min read
4

Color Posts

Mendel kanunları, Avusturyalı bir papaz olan Gregor Mendel’in genetik bilimiyle ilgili olarak bulduğu biyoloji kanunlarıdır.Manastırın bahçesinde bezelyeleri birbirleriyle çaprazlayarak (eşleştirerek) kalıtım için ilgi çekici sonuçlar buldu. Çalışmalarını yaptığı dönemde kromozom ve genlerin varlığı bilinmemesine rağmen özelliklerin “faktör” adını verdiği birimlerle nesilden nesile aktarıldığını söyledi. Bahçe bezelyeleriyle yıllarca yapmış olduğu çalışmalarının sonuçlarını 1865′te yayınladığı Bitki Melezleri Üstüne Denemeler isimli eseriyle genetiğin kurucusu olarak kabul edildi.

Bezelyeler üzerinde yaptığı araştırmalar ile bugünkü kalıtım ilkelerini bulmuştur. Çalışmalarında elde ettiğisonuçları Bitki Melezleri ile çaprazlamalar adı altında yayınladı. Ancak o tarihlerde buluşları ilgi uyandırmadı.
Daha sonra başka bilim adamları Mendel’in çalışmalarına benzer çalışmalar yaparak aynı sonuçları elde ettiler.Busonuçları “Mendel Kanunları” adı altında topladılar.
Mendel’in çalışmalarında bezelyeleri seçmiş olması, ona avantaj sağlamıştır.

Çünkü;
  • Çeşitleri çoktur.
  • Kısa zamanda döl verirler.
  • Genleri bağımsızdır, yani her bir karakteri, farklı koromozomlarda bulunan bir gen çifti kontrol eder.
  • Çiçeğin taç yaprakları, dişi ve erkek organları tamamen sardığından yumurta hücresi başka bir bezelye bitkisinin polenleriyle tozlaşma yapamaz.

Contents
  1. Mendel Kanunları
  2. Çaprazlama elemanları

Mendel Kanunları

1. İzotipi ve Benzerlik Kanunu (Mendel’in I. Kanunu)
Farklı karakterlere sahip iki homozigot genotipli bireylerin çaprazlanması ile oluşan bireyler birbirinin aynıdır.
2. Ayrılma Kanunu (Mendel’in II. Kanunu)
Melez bireyler kendi aralarında veya benzerleri ile çaprazlandığında elde edilen F1 dölünde ana-babadan almış oldukları özellikleri belli oranlarda ortaya çıkar.
3. Bağımsızlık Kanunu
İki veya daha fazla karaktere sahip farklı melezlerin çaprazlanmasıyla ana baba karakterleri yavrulara tesadüfe bağlı geçerler.
Mendel’in çaprazlamalarının sonuçları
  • Karakterlerin nesillere geçmesini sağlayan belirli faktörler (genler) vardır.
  • Her ergin bireyin hücrelerinde bir karaktere ait iki belirleyici vardır (2 allel gen). Bunlar bir karakter için birbirine benzeyen (AA, aa) veya birbirinden farklı (Aa) allel genlerdir.
  • Bir alleldeki faktörler değişmeden eşit ihtimalle gametlere dağılır.
  • Döllenmede gametler rastgele birleşir. Melezlerin kendi aralarında çaprazlanmasıyla görülen karakterlerönceden tahmin edilebilir oranlarda ortaya çıkar.

Çaprazlama elemanları

Parental (P) : Çaprazlanacak anne ve babanın genotipini ifade eder.
Gamet (G) : Anne ve babadan meydana gelebilecek gamet çeşidini ifade eder.
F1 dölü : Dişi ve erkek gamet çeşitlerinin birleşmesiyle meydana gelen ilk dölün genotip ve fenotip çeşitleriniifade eder.
F2 dölü : F1 dölünden elde edilen dişi ve erkek bireylerin çaprazlanmasıyla oluşacak ikinci dölü ifade eder.
Kendileşme : Belirli bir genotipe sahip dişinin aynı genotipteki erkekle çaprazlanmasıdır.
MENDEL İLKELERİ ÖRNEKLERİ
Mendel’in en önemli deneylerinin konusu bezelye idi. Adi bezelye tanelerinin bazıları düz yuvarlak, bazıları buruşuktur, bazı taneler sarıyken, diğerleri yeşildir, bazı bezelye bitkileri uzun, bazıları kısadır. Bu bitkileri düzenli tozlaşmalara tabi tutan Mendel, yukarıdaki özelliklerin dölden döle nasıl aktarıldığını göstermiştir. İki özelliğin bir araya gelmesi sonucunun bir karakteristik ortalaması olabileceği düşünülebilir. Bazı saf karakterlerin birleşmesinden, gerçekte de bu sonuçlar alınabilir; ama Mendel’in deneylerine göre, iki saf karakterin çaprazından, mesela uzunluk ve kısalıktan melez uzunlar çıkmaktaydı. Uzunluk karakteri, kısalık karakterine baskın olduğundan sonuçta melez bireyler uzun görünümdeydi. Bu tip iki uzun melezin çaprazı sonucunda ise, % 25 oranında saf uzun, % 25 saf kısa, % 50 melez uzun çıkmaktaydı. İki eş saf özellik çaprazlandığında, sadece bu saf özellik ortaya çıkmaktaydı. Mendel kanunlarının esası buna dayanmaktaydı.
Mendel’in bahçe bezelyeleri ile deneyleri
Mendel bahçe bezelyeleriyle yaptığı çaprazlamalarda bazı belirli özelliklerin değişmediğini tesbit etti. Bezelyelerin bir kısmı kısa ve çalı tipli (bodur) olduğu halde, bazıları uzun ve tırmanıcı idiler. Yine, bazıları sarı tohum ürettiği halde, bir kısmı yeşil tohum üretirdi. Bazıları renkli çiçeklere sahip olduğu halde, bazıları da beyaz çiçek ihtiva ederdi.
Mendel bahçe bezelyelerinin topu topu yedi özelliğinin değişmediğini keşfetti. Ayrıca bezelye çeşitlerindeözelliklerin nesilden nesile kendi kendilerine sürdürdükleri tozlaşma sayesinde korunduğunu gördü.Melezleme tozlaşmasında ise çiçeğin erkek organlarından diğer bitkinin dişi organına çiçek tozu (polen) aktarılarak kolaylıkla üretilmekteydi.
Farklı yedi özellik (uzunluk, kısalık, sarı tohum, yeşil tohum vs.) görüldüğünden ve melezleme tozlaşması kolaylıkla icra edildiğinden Mendel’in seçtiği konu idealdi. Onun ilk işi, kendisinin takip ettiği ve anne babadan evlatlara devamlı aktarılan yedi özelliği, olsa da olmasa da keşfetmekti. Mendel farklı bitki çeşitlerinin her birinden tohumlar toplayarak onları bahçesinde fidan olarak dikti. Deneylerle ortaya çıkan yedi özelliğin zürriyet meydana getirmede ebeveynlerden (anne babadan) evlatlara aktarıldığını göz önüne almıştı. Bezelye çiçekleri, ancak kendini dölleyebilecek bir yapıya sahip olduğundan saf soylarını devam ettirmeye müsaittir.
Mendel ilk deneylerinde bezelyelerin arı döl olup olmadığını araştırmaya başladı. Bunun için aynı bitkiyi birkaç defa arka arkaya tozlaştırarak birçok döl elde etti. Her dölde elde ettiği bireyleri birbirine ve ebeveynlerine benzeyip benzemediklerine göre ayırdı. Böylece özellikleri farklı yedi saf döl elde etti. Bu özelliklerin herbirine saf karakter adını verdi.Mendelin deneyinde bezelye kullanılmasının sebebi;
*bezelye çiçeklerinin taç yaprakları uzun ve geniş olup çiçegin erkek ve dişi organı tamamen dış dünyaya kapatır.Böylece dogal ortamda yabancı tozlaşma yapılamaz.
Mendel’in Dominantlık (baskınlık) Kanunu’nu keşfetmesi
Mendel’in bundan sonraki işi, iki farklı karakterli bitkiyi tozlaştırdığında ne olacağını görmekti. Buna uygun olarak bir uzun ve bir kısa ebeveyn bitki seçti. Uzunundan çiçek tozu alarak kısanın dişicik borusunun üzerine serpti.Kısa bitkide tohumlar olgunlaştığında çaprazlamanın sonucunu keşfetmek için tohumları ekti. Acaba yeni bitki kısaebeveyne mi, uzun ebeveyne mi benzeyecekti? Yoksa her iki ebeveynin karakterinin tesiriyle orta uzunlukta mı olacaktı? Üreyen fidanların hepsinin, çaprazlamayı yapmak için çiçek tozu aldığı bitkiler gibi uzun olduğunu gördü.
Mendel’in ikinci adımı, hangi bitkinin farklılığa sebep olduğunu bulmaktı. Çiçek tozunu kullandığı mı, yoksa üretimde tohumlarını kullandığı bitki mi?
Buna uygun olarak tozlaşma işlemini ters tatbik ederek polen için kısa bitkileri, tohum üretimi için de uzun bitkileri kullandı. Sonuçlar önceki gibi olup bütün yavru bitkiler uzun meydana gelmişti.
Mendel sonra diğer karakterleri çaprazlayarak deneyler yaptı. Sarı tohumlu bitkilerle yeşil tohumlu bitkileri çaprazladı. Çaprazlamanın birinci dölünde (F1 dölünde) hepsinin sarı tohumlu olarak ürediğini gördü. Bunun gibi yuvarlak tohumlu türlerle buruşuk tohumluların çaprazlamasından yuvarlak tohumlular üretti. Mendel yedi farklı karakteri tahlil edene kadar çaprazlama deneylerini tekrar etti ve şaşırtıcı sonuçlar elde etti. Çaprazlama döllerini dikkatle takip ederek birinci çaprazlamada kullandığı ebeveyn bitkileri “P” olarak adlandırdı. Adı geçen dölün çaprazlama sonucuna (ürününe) F1 olarak ad verdi. F1 ilk evladı temsil ediyordu. İki uzun bezelyenin F1 döllerinin çaprazlamasıyla, F2 dölünü (torunları) üretti. Üretimde önceki yolu takip etti. Her ikisi de uzun olan iki F1 bitkisi seçti. Onları çaprazlayarak tozlaştırdı ve F2 dölünü vermesi için tohumları dikti. Bu çaprazlamanın sonuçları gayet dikkat çekiciydi. Bitkilerin bazıları uzun olmasına rağmen diğerleri ise kısaydı. İkisi arası uzunlukta (orta boy) hiçbir bitki meydana gelmemişti. Üretilen bitkilerin 3/4′ü uzun, 1/4′ü ise kısa idi. F2 dölünde kısabitkilerin tekrar ortaya çıkışı Mendel için büyük bir anlam taşımaktaydı. Demek ki F1 bitkileri görünmeyen kısalıkkarakterine sahipti. Diğer karakterlere sahip olan F1 neslinin çaprazlamalarıyla da aynı sonuçlar elde edildi. Sarı tohumlu ile yeşil tohumlu ebeveyn bitkileri (P) birbirleriyle çaprazlandığında F2 dölünde 3/4 oranında sarı ve 1/4 oranında yeşil bezelyeler üredi. Mendel bu sonuçlardan “Dominantlık Kanunu”nu kurdu.
Mendel’in ikinci kanunu olarak bilinen Dominantlık (Baskınlık) Kanunu açık bir ifade ile şöyle tanımlanabilir: “Aynı genetik yapıya sahip iki benzer melez çaprazlandığında meydana gelen dölde, ana-babadan gelen karakterler belirli oranlarda (baskın karakter % 75, çekinik % 25) ortaya çıkar.”
Mendel’in ilk kalıtım kanunu: Uzun bezelyelerin kısalarla melezlenmesinden (çaprazlanmasından) uzun F1 nesli üredi ve kısa bezelyeler F2 dölünde tekrar ortaya çıktılar. Mendel, karakterlerin meçhul faktörler tarafından kontrol edildiğini ileri sürdü. Bugün bu faktörlere “gen” denilmektedir. Mendel bu temel üzerine kalıtımın birinci kanununu yani Eştiplilik = İzotipi Kanunu’nu kurdu.
Eştiplilik (izotipi) Kanunu
Bu kanun, çeşitli kalıtsal karakterlerin faktörleri (genler) tarafından kontrol edildiğini ve bu faktörlerin çiftler halinde bulunduğunu ifade etmektedir. Mendel’in yaşadığı zamanda gen ve kromozomlar bilinmediği halde onun “Eştiplilik Kanunu” bugün genetiğin temel kurallarını meydana getirmektedir. Eştiplilik (İzotipi) Kanunu açık bir ifade ile şöyle tarif edilebilir: “Birer karakteri farklı iki saf (homozigot) ırk çaprazlandığı zaman meydana gelen F1 dölünün bireylerinin hepsi melez ve birbirine benzer olur.” Uzun saf bezelye ile kısa saf bezelyelerin çaprazlanmasından % 100 uzun melezler meydana gelir.
Mendel uzun F1 dölü bitkilerinin saf uzun ebeveyn bitkileri gibi olmadıklarını ortaya çıkardı. Bu bezelyeler görünmediği halde kısalık faktörünü taşımaktaydılar. Bu faktör bir sonraki dölde tekrar ortaya çıkacaktı. Bu muhakeme, onun kalıtımın ikinci kanununu, yani Baskınlık (dominantlık) Kanunu’nu keşfetmesine öncülük etti. Bu kanuna göre, çiftler halinde bulunan faktörlerden (genlerden) biri diğerini maskeleyebilir veya varlığını göstermesine mani olabilir.
Baskınlık (Dominantlık) Kanunu
Bahçe bezelyelerinde olduğu gibi, uzunluk bir çift gen tarafından kontrol edilir. Uzunluk geni kısalık genine baskındır (dominanttır). Kısalık genine çekinik (resesif) denir. Mendel’in çaprazlamalarında ebeveynin biri saf uzun olup, her iki uzunluk genine de sahipti. Diğeri de saf kısa olup, her iki kısalık genine sahipti. Bunların çaprazlama ürünü olan F1 dölünün bireylerinin hepsi uzun, fakat melezdiler. Bunlar bir uzunluk ve bir kısalık genitaşımalarına rağmen, uzunluk geni kısalık genine baskın olduğundan uzun olarak ortaya çıktılar. Mendel, çalışma sonuçlarını tablolar halinde göstermeyi başardı. Günümüzde her karakter en az iki genle ifade edilir. Genetikte her gen bir harf ile temsil edilir. Dominant (baskın) genler büyük harfle, resesif (çekinik) genler aynı harflerin küçükleri ile ifade edilir. Eğer uzunluğu T harfiyle gösterirsek, saf uzun bitki TT olarak yazılacaktı ve uzunluk karakterinin her iki geni böyle gösterilecekti. Büyük T, uzunluğun zıt karakter olan kısalığa baskın olduğunu ifade etmektedir. Aynı usulle, küçük t, kısalığı temsil etmektedir ve yalnız başına saf kısa, tt olarak gösterilecekti. Bu özelliği heterozigot olarak taşıyan birey ise Tt olarak gösterilir ve fenotipte T özelliğindedir (uzun boyludur).
Bütün vücut hücreleri diploit sayıda (2N) kromozom ve gen ihtiva etmelerine rağmen, gametler (cinsiyet hücreleri) mayoza uğrayarak kromozom ve gen sayılarını yarıya indirgediklerinden haploit sayıda kromozom ve gen taşırlar. İnsanın vücut hücrelerinde 23 çift (46 adet), gametlerinde ise 23 adet kromozom bulunur.
Sonuç olarak bezelyenin tohum taslağındaki yumurta hücresi ve polen tanesinden meydana gelen sperm çekirdekçiği her karakter için yalnız birer gen taşırlar. Saf uzun bezelye bitkisinde, yumurta ve sperm çekirdekleri olgunlaştığında biri T’nin birini, diğeri de diğer T’yi alır. Aynı şekilde bütün vücut hücrelerinde tt genlerini taşıyan saf kısa bitkinin genleri mayoz sonucu t ve t’ye bölünerek şekillenen yumurta veya spermlere geçerler.
Ayrılma (Segrasyon) Kanunu
Mendel Ayrılma Kanunu adı ile kalıtımın üçüncü kanununu kurdu. Bu kanuna göre, bir melezde bulunan gen çiftleri birbirinden bağımsız ayrılarak gametlere gider. Bu demektir ki, gen çiftinin bir tanesini bir gamet, diğerini ise başka bir gamet taşır. Ayrıca bir melezde, dominant genle beraber bulunan resesif gen değişmez. Eğer melezin sonraki döllerinde, iki resesif bir araya gelirse resesif karakter tekrar ortaya çıkar.
Mendel çaprazlamalarının çizim metodları: Mendel’in bezelyelerle olan melezleme çalışmaları, dama tahtasına benzeyen tablolarla daha açık olarak gösterilebilir. Gametler, üst ve dikey karelere yerleştirilir. Gametlerin birbiriyle eşlenmesi, diğer karelerde işaretlenir. Saf uzun TT ve saf kısa tt bitkinin çaprazlamasını tablo 1´de görülür.
Tt meydana gelen uzun melez bitkileri ifade eder. T (uzunluk) geni, kısalık (t) genine dominant olduğundan, bireyler uzun olarak gözükür.
Eğer Tt melezleri birbiriyle çaprazlanırsa gen birleşimlerinin dört ihtimali rahatlıkla tabloda işaretlenebilir. Durum tablo 2´de gösterildiği gibi olur.
Melez ebeveynlerden T ve t genlerinin birleşme ihtimallerinin sonucunda, F2 dölünde: 1/4′ü saf uzun TT, 1/2 melez uzun Tt ve 1/4′ü saf kısa tt yavru meydana gelir.
Kobaylarda dominant ve resesif genler
Mendel’in uzun ve kısa bezelyeleri çaprazlayarak elde ettiği aynı sonuçlar kobayların renk verasetinde de ispatlandı. Bu durumda siyah renk, beyaz renge dominanttır. Saf bir siyah kobay BB ile, saf bir beyaz kobayı bb çaprazladığımızda ne olacağını görelim. F1 dölünde bütün bireyler (yavrular) siyahtır. Genetik yapılarında ebeveynlerden farklılık arz ederler. Çünkü onlar melez siyahlar Bb’dir. İki melez çaprazlandığında F2 dölü 1/4 oranında saf siyah BB, 1/2 oranında melez siyah Bb ve 1/4 oranı saf beyaz bb olarak gözükebilir. F1 dölünün iki melezi Bb arasındaki çaprazlamadan ortaya çıkan F2 dölü, tablo 3´ün içindeki gibi dağılım gösterir:
Tags: 11.SINIF PROJE
4.9 / 43 rates
  • Facebook
  • Tweet
  • KopyalaLink Copied
BENZER YAZILAR

4 Yorumlar

Daha fazla göster
  1. Unknown
    Unknown

    Çok teşekkürler

    Reply Delete 14 Şubat 2016 21:35
  2. Unknown
    Unknown

    Çok teşekkür ederim,proje ödevim için işe yaradı.Fakat en son iki nokta bırakmışsınız devamını yazmamışsını.

    Reply Delete 24 Mart 2016 12:18
  3. gumballplus
    gumballplus

    Çok iyi baya yardımcı oluru şu anda proje ödedim icin

    Reply Delete 11 Nisan 2018 20:55
  4. Adsız
    Adsız

    tablo 2 ve tablo 3 nerede?

    Reply Delete 15 Nisan 2018 15:29
Daha fazla göster
Yorum Gönder
Daha yeni Daha eski

Translate

EN İYİLER

Biyoloji Performans- Virüslerin Çoğalması, Virüsler Tamamen Neden Yok Edilemezler?

Ocak 01, 2014

Canlı Alemleri, Biyolojik ve Ekonomik Önemleri

Ocak 27, 2014 10

9. Sınıf Biyoloji Performans Ödevlerini İndirmek İçin Tıklayınız

Aralık 26, 2021

10.Sınıf Biyoloji Proje Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

Aralık 26, 2021

Biyoloji İle İlgili Elde Edilen Bilgilerin Tarihsel Süreç İçerisinde Değişimi

Aralık 22, 2013

Hücre Kültürü, Doku Kültürü, Yapay Organ ve Yapay Doku İle Hücre Teknolojileri Arasında İlişki

Ocak 27, 2014

Biyoloji Performans- Doğal Hayat Alanlarının Tahribi

Aralık 29, 2013

Biyoloji Performans- Radyoaktif Kirlilik

Aralık 29, 2013

Eşeysiz Üreme (Çeşitleri ve Özellikleri)

Ocak 07, 2019

Ekosistemi Tanıma, Örnekler Toplama ve Tanıtıcı Bir Sunum Hazırlama

Ocak 30, 2014 2

Son Yazılar

Kültür mantarı yetiştiriciliği- 9.Sınıf Proje Ödevi

18 August, 2022

Canlılar Dünyası -9.Sınıf 3. Ünite-

04 May, 2022

Atıkların geri dönüşümü ve geri dönüşümün biyolojik-ekonomik boyutu- 9.Sınıf Proje Ödevi

22 April, 2022

Farmakolojik değeri olan bitkileri ve özelliklerinin araştırılıp sunulması- 9.Sınıf Proje Ödevi

17 April, 2022

Enzimlerin günlük hayatımızdaki kullanım alanları- 9.Sınıf Proje Ödevi

14 April, 2022

What Causes An Athlete to Have Fatigue and Cramp?

11 April, 2022

Yorumlar

Anonymous

Teşekkürler 🤗

Anonymous

****** nedir

Anonymous

Keşke fotoğraf atabilseydim ödevimi sizin sayenizd...

Kategori

  • BİYOLOJİ KARIŞIK
  • BİYOLOJİ KONU ANLATIM
  • BİYOLOJİ PERFORMANS
  • BİYOLOJİ PROJE
  • BİYOLOJİ YAZILI
  • DERS NOTLARI
  • Ne Nedir
  • PERFORMANS-PROJE

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

  • Nisan 201322
  • Mayıs 201334
  • Temmuz 201316
  • Aralık 201338
  • Ocak 2014107
  • Şubat 201455
  • Mart 20148
  • Nisan 20146
  • Haziran 20141
  • Temmuz 2014101
  • Ağustos 20149
  • Eylül 201411
  • Kasım 201510
  • Kasım 20166
  • Aralık 201618
  • Ocak 201718
  • Şubat 20173
  • Mart 201716
  • Nisan 201744
  • Mayıs 20173
  • Kasım 20179
  • Şubat 201836
  • Ocak 20191
  • Mayıs 20202
  • Haziran 202015
  • Temmuz 20206
  • Ağustos 20202
  • Aralık 202112
  • Şubat 20222
  • Mart 20224
  • Nisan 202210
  • Mayıs 20221
  • Ağustos 20221
@2022 ODEVBİYOLOJİDesigned by Vietrick.
  • Home
  • About
  • Contact
  • Site Map
  • PROJE
  • Son
  • PERFORMANS
  • DERS NOTLARI
  • KONU ANLATIM
  • Home
  • About
  • Contact
  • Site Map

    ?
    !
    i

    Adblock Bulundu!

    Tarayıcınızda Adblock reklam engelleyici tesbit edildi lütfen kapatarak sayfayı yenileyin!