BİYOLOJİ OKULU
  • PROJE

    Biyoloji Dersi Proje Ödev Konuları

    05 April, 2022

    12.Sınıf Biyoloji Proje Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    11.Sınıf Biyoloji Proje Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    10.Sınıf Biyoloji Proje Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    9.Sınıf Biyoloji Proje Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

    26 December, 2021
  • Son

    Kültür mantarı yetiştiriciliği- 9.Sınıf Proje Ödevi

    18 August, 2022

    Canlılar Dünyası -9.Sınıf 3. Ünite-

    04 May, 2022

    Atıkların geri dönüşümü ve geri dönüşümün biyolojik-ekonomik boyutu- 9.Sınıf Proje Ödevi

    22 April, 2022

    Farmakolojik değeri olan bitkileri ve özelliklerinin araştırılıp sunulması- 9.Sınıf Proje Ödevi

    17 April, 2022

    Enzimlerin günlük hayatımızdaki kullanım alanları- 9.Sınıf Proje Ödevi

    14 April, 2022
  • PERFORMANS

    Biyoloji Dersi Performans Ödev Konuları

    26 December, 2021

    Biyoloji Performans Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    12. Sınıf Biyoloji Performans Ödevlerini İndirmek İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    11. Sınıf Biyoloji Performans Ödevlerini İndirmek İçin Tıklayınız

    26 December, 2021

    10. Sınıf Biyoloji Performans Ödevlerini İndirmek İçin Tıklayınız

    26 December, 2021
  • DERS NOTLARI

    Biyoloji Konu Anlatımlarının Tamamı (9. 10. 11. 12. Sınıflar)

    26 December, 2021

    Biyolojinin Tanımı, Alt Bilim Dalları ve Konusu

    06 May, 2013

    Bilimsel Yöntem ve Aşamaları

    04 May, 2013

    Beyin ve Yapısı

    04 May, 2013

    Canlılarda Beslenme Şekilleri

    04 May, 2013
  • KONU ANLATIM

    Biyoloji Konu Anlatımlarının Tamamı (9. 10. 11. 12. Sınıflar)

    26 December, 2021

    Biyolojinin Tanımı, Alt Bilim Dalları ve Konusu

    06 May, 2013

    Bilimsel Yöntem ve Aşamaları

    04 May, 2013

    Beyin ve Yapısı

    04 May, 2013

    Canlılarda Beslenme Şekilleri

    04 May, 2013
Ana SayfaBİYOLOJİ KARIŞIK

Monohibrit Çaprazlama, Dihibrit Çaprazlama, Kontrol Çarplaması

byodevbiyoloji •Kasım 21, 2016 • 3 min read
0

Color Posts

Ayrılma Kuralı:
Ayrılma kuralı, kalıtılan bir özellikten sorumlu iki alelin gamet oluşumu sırasında, birbirinden ayrılıp farklı gametlere gitmesi demektir. Mendel’in hibritler oluşturduktan sonra sabırlı davranarak çaprazlamalara devam etmesi, bugün de kullandığımız ayrılma kuralının ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bir özellik bakımından heterozigot (hibrit=melez) olan bireylere monohibrit, iki özellik bakımından hibrit olan bireylere dihibrit adı verilir. İki monohibrit bireyin çaprazlanmasına monohibrit çaprazlama denir.

Contents
  1. Monohibrit Çaprazlama:
    1. Monohibrit çaprazlama sonucu oluşan F2 sonuçları: 
  2. Dihibrit Çaprazlama:
  3. Kontrol Çaprazlaması:

Monohibrit Çaprazlama:

Mendel, bir karakter bakımından farklı olan iki saf dölün bireylerini çaprazladığında oluşan F1dölünün atalarının sadece baskın fenotipini taşıdığını gözlemlemiştir. F1 dölü her iki atanın genlerini taşıdığı için heterozigot (hibrit/melez) tur. Tek karakter bakımından heterozigot olan bireylere monohibrit, bu bireylerin kendi aralarında çaprazlanmasına ise monohibrit çaprazlama denir. Homozigot sarı tohum rengine sahip bezelye (SS) ile homozigot yeşil tohum rengine sahip bezelyelerin (ss) çaprazlanması sonucunda heterozigot sarı tohum rengine sahip bezelyeler oluşur. 

Monohibrit çaprazlama sonucu oluşan F2 sonuçları: 

Mendel, saf döl sarı ve yeşil tohumlu bezelyeleri çaprazlayarak tümünün sarı tohumlu olduğu F1 dölünü; F1 dölünün aynı genotipiyle çaprazlanması sonucu ¾ oranında sarı, ¼ oranında yeşil tohumlu F2 dölünü elde etmiştir. Aynı çalışmaları diğer karakterler üzerinde defalarca yapmış ve F2 sonuçlarının hep aynı olduğunu görmüştür.

Dihibrit Çaprazlama:

Tohum rengi tohum şekli gibi iki özellik bakımından heterozigot olan iki birey arasında yapılan çaprazlama, bir dihibrit çaprazlamadır. Dihibrit çaprazlama sonuçları iki karakterin ayrı ayrı monohibrit olarak çaprazlanıp sonuçlarının birlikte olma ihtimalleri üzerinden hesaplanabilir. Bu çaprazlamanın sonuçlarına göre, tohum rengi ve tohum şekli fenotiplerinin F2 dölünde ortaya çıkma oranları, birbirinden bağımsızdır. F2 dölünde, çekinik fenotip olan yeşil renkli tohuma sahip yavrular, monohibrit çaprazlama sonuçlarında olduğu gibi 1/4 oranında; ve baskın fenotip olan sarı renkli tohuma sahip olan yavrular 3/4 oranında ortaya çıkmıştır. Benzer şekilde buruşuk tohuma sahip olan yavrular 1/4 oranında; yuvarlak tohuma sahip olan yavrular 3/4 oranında temsil edilmektedir. İki karaktere ait fenotiplerin birlikte ortaya çıkma oranları ise, bu fenotiplerin bağımsız olarak ortaya çıkma oranlarının çarpımına eşittir. Yani F2 dölünde, bir alel çiftinin kontrol ettiği özellik, diğer alel çiftinin kontrol ettiği özellikten bağımsız olarak ortaya çıkmıştır. Bu fenotiplerin ortaya çıkma oranları aşağıdaki gibidir:
Sarı-yuvarlak tohumlu fenotipin ortaya çıkma oranı: 3/4 x 3/4 = 9/16
Yeşil-yuvarlak tohumlu fenotipin ortaya çıkma oranı:1/4 x 3/4 = 3/16
Sarı-buruşuk tohumlu fenotipin ortaya çıkma oranı: 3/4 x 1/4 = 3/16
Yeşil-buruşuk tohumlu fenotipin ortaya çıkma oranı: 1/4 x 1/4 = 1/16
Bağımsız açılım kuralı, farklı iki karakteri kontrol eden alellerin gamet oluşumu sırasında diğer karakteri kontrol eden alel çiftinden bağımsız olarak ayrıldığını ve döllerde bu alel çiftlerinin kontrol ettiği fenotiplerin birbirinden bağımsız olarak ortaya çıktığını ifade etmektedir.

Kontrol Çaprazlaması:

Bezelye bitkisinde, mor çiçek renginden sorumlu alelin baskın (A); beyaz çiçek renginden sorumlu alelin çekinik (a) olduğu bilindiğinden beyaz çiçekli bitkilerin genotipinin aa olduğunu kolaylıkla söyleyebiliriz. Ancak mor çiçekli bitkilerin genotipi homozigot (AA) ya da heterozigot (Aa) şeklinde olabilir. Bu fenotipe sahip bireylerin genotipinin homozigot mu (AA) yoksa heterozigot mu (Aa) olduğunu belirlemek için mor çiçekli bir bitki ile çekinik fenotipe sahip olan beyaz çiçekli (aa) bir bitki çaprazlanır. Elde edilen yavruların fenotipine göre, mor çiçekli ebeveyn bitkinin genotipini belirlemek mümkündür. Bu tür çaprazlamalarda aşağıdaki iki sonuç elde edilir:
1-) Eğer atasal bitki baskın homozigot ise AA x aa çaprazlaması yapılmıştır. Elde edilen yavruların tümü Aa genotipinde olacak ve mor çiçekli olacaktır.
2-)Eğer atasal bitki heterozigot ise bu durumda Aa x aa çaprazlaması yapılmıştır. Elde edilen yavruların yarısı mor çiçekli yarısı beyaz çiçekli olacaktır
Bu çaprazlamada, beyaz çiçekli bitkilerdeki çekinik alelin birtanesinin mor çiçekli bitkiden geldiğini ve mor çiçekli atasal bitkinin heterozigot genotipe (Aa) sahip olduğunu gösterir. Genotipi bilinmeyen bir organizmanın genotipini belirlemek amacıyla, çekinik homozigot bir bireyleçaprazlanmasına kontrol çaprazlaması ya da test çaprazlaması adı verilir.
Tags: BİYOLOJİ KARIŞIK
4.9 / 3206 rates
  • Facebook
  • Tweet
  • KopyalaLink Copied
BENZER YAZILAR

Havuz Suyunun Mikroskopta İncelenmesi

30 May, 2017

Hayatın Ortaya Çıkışı ile İlgili Görüşler

29 May, 2017

Popülasyon Dinamiğine Etki Eden Faktörler

29 May, 2017

Komünitede Süksesyon

17 April, 2017

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski

Translate

EN İYİLER

Biyoloji Performans- Virüslerin Çoğalması, Virüsler Tamamen Neden Yok Edilemezler?

Ocak 01, 2014

Canlı Alemleri, Biyolojik ve Ekonomik Önemleri

Ocak 27, 2014 10

9. Sınıf Biyoloji Performans Ödevlerini İndirmek İçin Tıklayınız

Aralık 26, 2021

10.Sınıf Biyoloji Proje Ödevlerinin Tamamı İçin Tıklayınız

Aralık 26, 2021

Eşeysiz Üreme (Çeşitleri ve Özellikleri)

Ocak 07, 2019

Hücre Kültürü, Doku Kültürü, Yapay Organ ve Yapay Doku İle Hücre Teknolojileri Arasında İlişki

Ocak 27, 2014

Biyoloji Performans- Radyoaktif Kirlilik

Aralık 29, 2013

Biyoloji Performans- Ökaryot Bir Hücrenin Yapısı ve Yapıyı Oluşturan Elemanlar

Aralık 24, 2013 9

Biyoloji İle İlgili Elde Edilen Bilgilerin Tarihsel Süreç İçerisinde Değişimi

Aralık 22, 2013

Biyoloji Performans- Erozyon

Aralık 29, 2013

Son Yazılar

Kültür mantarı yetiştiriciliği- 9.Sınıf Proje Ödevi

18 August, 2022

Canlılar Dünyası -9.Sınıf 3. Ünite-

04 May, 2022

Atıkların geri dönüşümü ve geri dönüşümün biyolojik-ekonomik boyutu- 9.Sınıf Proje Ödevi

22 April, 2022

Farmakolojik değeri olan bitkileri ve özelliklerinin araştırılıp sunulması- 9.Sınıf Proje Ödevi

17 April, 2022

Enzimlerin günlük hayatımızdaki kullanım alanları- 9.Sınıf Proje Ödevi

14 April, 2022

What Causes An Athlete to Have Fatigue and Cramp?

11 April, 2022

Yorumlar

Anonymous

Teşekkürler 🤗

Anonymous

****** nedir

Anonymous

Keşke fotoğraf atabilseydim ödevimi sizin sayenizd...

Kategori

  • BİYOLOJİ KARIŞIK
  • BİYOLOJİ KONU ANLATIM
  • BİYOLOJİ PERFORMANS
  • BİYOLOJİ PROJE
  • BİYOLOJİ YAZILI
  • DERS NOTLARI
  • Ne Nedir
  • PERFORMANS-PROJE

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

3482244
  • Nisan 201322
  • Mayıs 201334
  • Temmuz 201316
  • Aralık 201338
  • Ocak 2014107
  • Şubat 201455
  • Mart 20148
  • Nisan 20146
  • Haziran 20141
  • Temmuz 2014101
  • Ağustos 20149
  • Eylül 201411
  • Kasım 201510
  • Kasım 20166
  • Aralık 201618
  • Ocak 201718
  • Şubat 20173
  • Mart 201716
  • Nisan 201744
  • Mayıs 20173
  • Kasım 20179
  • Şubat 201836
  • Ocak 20191
  • Mayıs 20202
  • Haziran 202015
  • Temmuz 20206
  • Ağustos 20202
  • Aralık 202112
  • Şubat 20222
  • Mart 20224
  • Nisan 202210
  • Mayıs 20221
  • Ağustos 20221
@2022 ODEVBİYOLOJİDesigned by Vietrick.
  • Home
  • About
  • Contact
  • Site Map
  • PROJE
  • Son
  • PERFORMANS
  • DERS NOTLARI
  • KONU ANLATIM
  • Home
  • About
  • Contact
  • Site Map

    ?
    !
    i

    Adblock Bulundu!

    Tarayıcınızda Adblock reklam engelleyici tesbit edildi lütfen kapatarak sayfayı yenileyin!